Sauna

Saunování by mělo přinést Vašemu tělu uvolnění, klid. Sauna je ideální pro zlepšení nálady či na uvolnění ztuhlého svalstva. Je také výbornou prevencí proti nachlazení. Saunování má význam nejen hygienický, ale i preventivně ochranný, protože otužuje. 

V sauně je tělo vystaveno teplotám 70 – 100 stupňů Celsia, dle výšky lavice, kterou zvolíme. Platí, že čím výše, tím je teplota vyšší. Nízká vlhkost vzduchu, jenž umožňuje rychlé odpařování v elkého množství potu a nízký tlak páry, se dají přirovnat ke klimatu na poušti. Kvalita vzduchu v sauně je totožná s kvalitou vysokohorského vzduchu v nadmořské výšce zhruba 2000 metrů. To znamená, že je zde řidší vzduch, který nás nutí k intenzivnějšímu, prohloubenějšímu dýchání, což nám také zvyšuje tepovou frekvenci a dochází ke zvýšené činnosti kardiovaskulárního systému. Tyto mechanismy pak po čase vedou k nárůstu počtu červených krvinek, hemoglobinu, myoglobinu, podobně jako při procesu aklimatizace ve středních nadmořských výškách.

Sauna také stimuluje činnost žláz s vnitřní sekrecí, zejména nadledvinek. Důležité je, že při zvýšeném pocení v sauně vylučujeme s potem i značné množství močoviny, mastných kyselin a kyseliny mléčné. Saunování zlepšuje průchodnost dýchacích cest. Póry se při pocení otevírají a čistí, pleť se zkrášluje, ale pouze za předpokladu, že se nevynechává zchlazovací lázeň. Pokožka se rychleji obnovuje, je hebká na dotek a zpomaluje se proces stárnutí pleti. Sauna má i podpůrný vliv při dietách. Sauna a pocení sice samy o sobě neznamenají žádný váhový úbytek – vypotíte totiž pouze vodu, kterou je nutné opět rychle doplnit. Ale právě pocení a intenzivní působení tepla napomáhají látkové výměně, což vaši dietu rozhodně podpoří a je tedy vhodným doplňkem k pohybovým aktivitám.